Szeretjük a magyar sikersztorikat. Nagyot dobban a szívünk a hologramra, a bűvös kockára, egy párizsi asztaltársaságban Bartók szörnyen kiejtett neve hallatán vagy Lugosi Béla szemfogai láttán. Ezzel szemben jogosan facsarodik össze, amikor a nagyvilág egy-egy eltalált pillanatára ráfelel a magyar változat munkatársa, nem túl eredeti módon.
De a nagyrutinból magyar rutin – ez igen. Ez reményre ad okot. Különösen ha egy egyelőre mindenhol viszonylag új jelenségről van szó.
Mindenki ismeri a Kuponvilágot? Aki még nem, az gyorsan nézzen utána. A történet, miként a nóta mondja, olyan szép, mint másik hét. Minden klappol, akár az álmokban, mindenki jól jár, tiszta holivud. Az a megvalósult mámor pezseg benne, amelynek mottójára ez a blog is épül. Megvennéd százért? Nem? És ha megszerezzük hetvenért? Akkor sem? És ha mi összegyűjtjük, ki kérne belőle még rajtad kívül, hogy mindannyian megkapjátok tízért? Aha, sejtettük.
Ennyi az üzleti modell. És mivel a közösségi platformok már csak olyanok, hogy egyik támogatja-felfuttatja-generálja a másikat, a számok igen sebesen félelmetesek bírnak lenni.
Németh Norbert, a Kuponvilág operatív igazgatója, elmondta, hogy korábban a Sanománál dolgozott, így betekintést nyert az egyik ismert aukciós oldal forgalmába – a Kuponvilág növekedése szinte rémisztő más tranzakciós site-okéhoz képest. Hát ezt el is tudjuk képzelni. Facebook: 90 000+, hírlevéllista: 330 000+, eladott kuponok száma: 80 000+, egyedi forgalom: HUF 240 millió+, és a legimpozánsabb számjegy nem is szerepel a közleményben: mintegy 300 millió forintot spóroltak meg a vásárlóiknak.
Érdekes, hogy a felhasználók egyharmada érzi úgy, a közösségi vásárlás hatására többet költ. Reflexgyanúm, hogy a helyes szó a gyakrabban, de persze nem vitatom a statisztikát, a kettő különben sem zárja ki egymást. A lényeg mindenesetre ebben foglalható össze: találjuk meg a lehető legolcsóbban, amire szükségünk van, olykor pedig próbáljunk ki olyasmit, ami kívül esik az égető igény kategórián. A Kuponvilág mindkettőt eredményesen virítja. Mivel az ajánlatok általában néhány napig ideig élnek, egy-egy SEO-találat inkább kereslet és kínálat szerencsés egybeesése, semmint a júzer trófeája, marketingstratégiájuk pull helyett jellemzően push – nyilván itt lép be a piaci gondolkodás szezonális logikája. Márpedig az eredményeikből az derül ki, nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy együtt rezdüljenek a piaccal. Tehát nem júliusban fogják kínálni az osztrák síparadicsom kuponjait.
Hősei mellett minden sikersztorinak megvan a maga néhány alulöltözött, csendes szereplője. Itt két halk szavú, szürke örömöt emelnénk ki a háttérből. Az egyik hogy a vásárlók 70%-a elégedett annyira egy-egy kuponvilág-akcióval, hogy visszatérne a kifejezetten a website közreműködésével megismert márkához később is, 17%-uk meg is tette ezt. A másik, hogy örvendetesen megdől a "Vásárlás? Úgy is mindig a nők..." kissé unalmas és kissé félrevezető lózungja: a vásárlók 48%-a férfi. És a bonbonmeggy a tejszínhabon: a Kuponvilág nem magyar találmány, de máris nemzetközi best practice-t teremtett néhány kreatív gesztusával. Például azzal, hogy egyes ajánlatai csak a Facebook csoportja tagjai számára elérhetőek.
Hungarian win-win! Ezt már szeretjük.